Liberale meninger

Liberalisme sett nedenfra og opp

Venstresiden viser igjen sitt sanne, voldelige ansikt

with 18 comments


Venstresiden, med diverse selvutnevnte antirasister og kommunister, leder an i Sverige med angrep på ytringsfriheten når de gang på gang forsøker å legge lokk på meningene til det innvandringsfiendtlige partiet Sverigedemokraterna. Jeg har ingenting til overs for Sverigedemokraterna. For meg representerer de nasjonalsosialisme, det vil si en veldig aggressiv form for sosialdemokrati. Men likevel: når de stadig vekk blir blokkert for sine meninger, enten det måtte være av bøller i gatene eller systematisk gjennom politisk boikott, da forteller det litt om hvor dårlig sosialdemokratiet og sosialister forøvrig er i stand til å takle fri utveksling av meninger.

Denne saken viser bare at jo mer venstrevridd man er, desto mer voldelig blir man. Det er alltid sosialistforkjempere eller fascister som begår overgrep (og det er liten forskjell på dem). Et godt eksempel er under en av de mange demonstrasjonene i Hellas, da venstreradikale tente på en bank hvor mennesker døde.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10018648
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10018558
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10018633

Written by Vegard O.

16. september 2010 kl. 19:25

18 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Enig. Helt klart et demokratisk problem at alle får komme til orde. Typisk at det er sosialister som hindrer fri meningsutveksling, og at vg-reportasjen liksom skal støtte pøbelen.

    TerjeB

    16. september 2010 at 19:33

  2. ….alle ikke får komme til orde… (skulle det være)

    TerjeB

    16. september 2010 at 19:35

  3. Takk for innspill! 🙂

    Det er ikke noe annet enn dette sosialisme betyr i praksis: vold, vold og atter vold! «Hvis du ikke gjør som vi sier, knuser vi deg!»

    Liberale meninger

    16. september 2010 at 19:42

  4. Sosialister er ikke noe annet enn kvalme fascister,
    en form for politiske Hooligans som ønsker makt og mere makt. Venstrefascistene har psykopatiske trekk.

    geir

    16. september 2010 at 19:52

  5. Jeg er egentlig helt enig med deg.

    Men det hjelper lite å si dette direkte til dem, så vi får prøve å overbevise dem på en høflig og sivilisert måte (selv om innlegget mitt kanskje var litt på kanten) 🙂

    Liberale meninger

    16. september 2010 at 20:05

  6. SD er riktignok sosialistisk, og har også en nasjonalistisk vri, men det blir vel litt drøyt å mene at de er nasjonalsosialistiske (Nazister), for de har hverken truet noen eller oppført seg ufint i valgkampen.

    Det finnes jo uansett ikke et eneste parti på tinget, hverken i Norge eller Sverige, som ikke i større eller mindre grad støtter oppunder velferdsstaten, og fordelingspolitikken det innebærer. Det betyr at alle de store partiene har sosialistiske trekk. At SD er mer sosialistisk enn f.eks. Frp er jeg usikker på.

    Nei til overformynderi

    16. september 2010 at 20:46

  7. Hei og takk for innlegg! 🙂

    Nasjonalsosialisme innebærer ikke nødvendigvis å true eller å oppføre seg ufint. Det finnes ulike nyanser og grader også innenfor denne ideologien, fra dannede politikere til de mer voldelige bøllene.

    Og du har helt rett angående at samtlige partier på Stortinget (og nesten alle småpartiene) har sosialistiske trekk i større eller mindre grad. Men de høyrevridde sosialistene/sosialdemokratene (det vil si de som lener seg mer mot liberalistiske verdier og også konservativisme (disse aksene kan være forvirrende greier)) ser vi har en mindre tilbøyelighet for å bruke vold enn for eksempel folk som sympatiserer med de mer ytterliggående venstrepartiene (SV, Rødt og utover, samt tilsvarende i utlandet). 🙂

    Liberale meninger

    16. september 2010 at 20:58

  8. Er ikke spesielt voldelig å blåse i en vuvuzela da. Overdøving er også en ytring, for dere her som er så varme forkjempere av ytringsfriheten.

    Vil bare nevne at det nettopp var en artikkel i en av de store nettavisene om at en del av de som nå står og fronter dette partiet dere synes det er så bra at får frem meningene sine, de samme folkene organiserte nazimøter for ikke så veldig lang tid tilbake.

    Så, om dette stemmer. Og det får vi vel tro siden de tross alt presenterte artikkelen med bilder fra disse møtene. spør deg selv om man er tjent med nazi-sympatisører i valgene våre her i nord -europa, kun 70 år etter okkupasjonen og holocaust. Jeg sier i hvert fall klart nei!

    At folk kan stemme frem slikt brunskum er mer enn jeg kan forstå. Dersom man er så jævla misfornøyd med tingenes tilstand i kanskje verdens beste «verdenshjørne», så anbefaler jeg nautene å reise ned til deler av verden der de virkelig har grunn til å klage!

    Rune

    16. september 2010 at 22:43

    • Vil gjerne minne om at en av disse politikerne i SD også fikk et hakekors skåret inn i panna på ham av noen pøbler hvorvidt de var venstrevridde eller ei vet ikke jeg, men en ting er sikkert noen ønsker å kneble SD.

      erik

      16. september 2010 at 23:26

      • Det er selvsagt helt uakseptabelt. Men det å fronte slike partier er litt som å være en bajas på byen en lørdags kveld. Man går rundt og er stor i kjeften og slenger med leppa. Før eller siden møter man en eller annen som gir deg en på trynet.

        Selvsagt uakseptabelt, men allikevel forståelig at det skjer.

        Poenget er at om man tråkker på folk og er generelt drittsekk, så får det fra tid til annen konsekvenser, og om man ikke har seg selv å takke, så er man i hvert fall medskyldig.

        Rune

        16. september 2010 at 23:37

        • «Det er selvsagt helt uakseptabelt. Men(…)»

          – Det er uakseptabelt å angripe noen fysisk, «men»…??!

          Det er et eller annet som sier meg at du er blant dem som er disponible for å fysisk angripe dine meningsmotstandere, Rune.
          Men glem nå ikke at den som lever ved sverd fort kan komme til å skjære seg på sverd.

          «Poenget er at om man tråkker på folk og er generelt drittsekk, så får det fra tid til annen konsekvenser, og om man ikke har seg selv å takke, så er man i hvert fall medskyldig.»

          – Du er vel blant dem som mener at norske jenter har seg sjøl å takke om de blir utsatt for overfallsvoldtekt også, antar jeg… Siden de ikke kler seg «sømmelig», så får de bare ha det så godt, ikke sant?

          Husk dine egne ord den dagen du sjøl får deg en på tygga, for du kvalifiserer i høyeste grad til det ut i fra din egen beskrivelse.

          Nils

          17. september 2010 at 00:04

          • Og du, Nilsemann, burde lese innlegget mitt en gang til. Det jeg skriver er at det er uakseptabelt, altså at jeg ikke aksepterer vold som ytring. Men at jeg allikevel ser hvorfor det skjer fra tid til annen.

            Altså, jeg har sett folk gå rundt og plage andre, til sist får de seg en på trynet. Jeg hadde neppe gjort det selv, men jeg skjønner det med tanke på «Årsak/Virkning», om du forstår.

            Rune

            17. september 2010 at 22:23

    • Jo, det å blåse i en trompet for å overdøve andre meninger er faktisk vold. Vold trenger ikke være stump vold. Overdøving er riktig nok en ytring, på lik linje med at vold er en ytring. Hensikten med denne typen vold og overdøving er å hindre noen i å si sin menining. Hvis disse raddisene ønsket å komme med en ytring, så burde de ha hatt en appell i forkant, eller i etterkant.

      Hvorvidt SD er en gjeng gamle nazister er egentlig ikke så veldig interessant i denne debatten. Holdningene deres deler jeg ikke, men jeg vil forsvare deres rett til å ytre dem (så lenge de ikke går lengre enn de har gjort til nå). Hvis partier som SD pakker inn sitt nazi-gods i nye ord og ull, så er det kanskje vanskelig for folk flest å se hva de faktisk står for?

      Et annet moment er vel at HVIS det stemmer at de er en gjeng gamle nazister, så må det vel være lov å endre mening? Er det ikke lov å være ung og dum? (Det er faktisk slik at det er raddisene som gjør de største brølerne når de er unge…. ikke unge høyre guttene….) Hvis de nå tar avstand fra tidligere meninger, så synes jeg man skal forholde seg til det de faktisk ytrer. Skulle man ikke gjøre det, så må man jo også dømme Mona S etter hva hun har gjort tidligere, og DET er ikke pent…. stjele statens penger for å kjøpe Toblerone….(og 16 andre langt dyrere kjøp)

      Anonym

      16. september 2010 at 23:35

      • Nå er vel ikke akkurat unge høyre så radikale da. Men unge høyreradikale… Vel de gjør vel brølere de fleste her i samfunnet holder seg for god til.

        Det som du sier er at det er greit å ytre seg. Fair enough, jeg kan ta den. Men her er det faktisk snakk om at potensielle nazier(jeg vet jo ikke om de fremdeles har disse sympatiene) skal på stortinget i Sverige. Og at det ikke får folk til å sperre opp øynene… Jeg gremmes! Folk er historieløse og er forblindet av sin egen idioti!

        Rune

        16. september 2010 at 23:41

        • Kan du forklare meg hva ved ideologien til de såkalte høyreradikale og høyreekstreme er til høyre for ideologien til dagens stortingspartier?

          Alle som forfekter ideologien til stortingspartiene, er potensielle nazister. De er snille nasjonalsosialister, altså sosialdemokrater, eller liberalfascister, men de har vært snille bare pga. at det har vært gode tider. Bare vent til det kommer dårlige tider; da vil de begynne å lete etter syndebukker. Det er dette som er så skummelt.

          Fritz

          18. september 2010 at 13:10

  9. Jo, det å blåse i en trompet for å overdøve andre meninger er faktisk vold. Vold trenger ikke være stump vold. Overdøving er riktig nok en ytring, på lik linje med at vold er en ytring. Hensikten med denne typen vold og overdøving er å hindre noen i å si sin menining. Hvis disse raddisene ønsket å komme med en ytring, så burde de ha hatt en appell i forkant, eller i etterkant.

    Hvorvidt SD er en gjeng gamle nazister er egentlig ikke så veldig interessant i denne debatten. Holdningene deres deler jeg ikke, men jeg vil forsvare deres rett til å ytre dem (så lenge de ikke går lengre enn de har gjort til nå). Hvis partier som SD pakker inn sitt nazi-gods i nye ord og ull, så er det kanskje vanskelig for folk flest å se hva de faktisk står for?

    Et annet moment er vel at HVIS det stemmer at de er en gjeng gamle nazister, så må det vel være lov å endre mening? Er det ikke lov å være ung og dum? (Det er faktisk slik at det er raddisene som gjør de største brølerne når de er unge…. ikke unge høyre guttene….) Hvis de nå tar avstand fra tidligere meninger, så synes jeg man skal forholde seg til det de faktisk ytrer. Skulle man ikke gjøre det, så må man jo også dømme Mona S etter hva hun har gjort tidligere, og DET er ikke pent…. stjele statens penger for å kjøpe Toblerone….(og 16 andre langt dyrere kjøp)

    Tor

    16. september 2010 at 23:36

  10. Takk for flere interessante innspill! 🙂

    Som man allerede har vært inne på, er det å forhindre andre å ytre seg på fredelig vis vold. Det de venstreradikale her gjør er å bevisst forhindre andres selvbestemmelsesrett, det vil si at de forhindrer Sverigedemokraternas rettmessige, offentlige appell med støy, bråk, fysiske angrep og trusler.

    I bunn og grunn er det snakk om prinsipper. Skal vi leve i et samfunn der bare «riktige» meninger er tillatt? Hvis man ikke kan bekjempe ord med ord, hva forteller egentlig dette om venstreradikale og sosialdemokrater?

    Og jeg deler som sagt heller ikke syn med Sosialdemokraterna, heller tvert imot. Men jeg deler i enda mindre grad kommunistenes agenda om å få rivaler og motstandere til å tie ved hjelp av trusler og vold. Venstreradikale burde skamme seg!

    Liberale meninger

    17. september 2010 at 08:48


Leave a reply to Liberale meninger Avbryt svar